הר חרמון הוא ההר הגבוה בישראל עם פסגה בגובה של 2814 מטרים.
הוא ההר היחיד בישראל עם שלג קבוע ובכמות נכבדה לכדי אתר סקי פעיל

ישנם עוד כמה מקומות בישראל שמקבלים שלג לסירוגין ופעם בתקופה,
אך זהו ההר המושלג היחידי כמעט שיש לנו.
בפוסט הזה אנסה לרכז את כל המידע שיש לגבי אפשרויות הטיול
בהר הזה, טרק אלפיני היחיד בישראל.

מסלולים להורדה בהמשך

ראשית נפתח בעובדה שהטרק או כל סוגי הטיול על ההר, בעיקר בחלקו
העליון דורשים תיאום ביטחוני.
בשל העובדה שבהר חרמון עובר הגבול עם לבנון, המקום מאובטח
על ידי צה"ל ולא כל צירי התנועה מאושרים למטיילים וגם לסירוגין
כל תנועה על ההר אסורה למעט מסלולי הסקי הרשמיים או רחבת
משחקי השלג בקופות התחתונות או ברכבל העליון.
את התיאום ניתן לבצע מול החטיבה שאחראית על ההר ואת המספר אפשר למצוא בחיפוש מהיר בגוגל.
את הטרק ניתן לבצע בכמה אפשרויות, תלוי במרחק ובמה שתרצו לראות.
ניתן לעשות את כל אורכו או רק את החלק הצפוני שמטפס על הר החרמון עצמו.

אפשרות ראשונה היא המקטע בין נווה אטיב לקופות התחתונות, מקטע זה
נקרא ציר חמש.
אותו שביל שעולה מנווה אטיב, דרך הר כחל, ברכת מן ומגיע לקופות התחתונות
של החרמון.

אפשרות שנייה והמרכזית היא הצירים שעולים ממגדל שמס, שביל הגולן, דרך הקופות התחתונות
ועד לרכבל העליון, דרך ציר החשמל, ציר חבושית, מעלה גולני ועוד, תלוי בבחירתכם כמפורט מטה.

אפשרות שלישית ומקוצרת היא מהקופות התחתונות אל הרכבל העליון.
את כן המסלולים ניתן לעשות ביחד או כל אחד בנפרד.
נתחיל דווקא מהאפשרות השנייה והעיקרית שלשמה הגענו להר.
אלו שירצו להרחיב ולהאריך את המסלול, יצרפו גם את החלק הראשון
כמפורט מטה.

מגדל שמס לקופות העליונות
כ- 8.5 קמ עם הקפצת רכבים.

אנחנו נחנה בפאתי מגדל שמס, על כביש 98.
כחצי קילומטר משם ישנו השער הצהוב המקדים של הר חרמון.
השער הצהוב סגור עם עובדי הר חרמון ומשמש כווסט תנועת המטיילים
בעלייה הצרה אל עבר הקופות התחתונות.

אם תעלו ברכב להר, תאצלו לחכות בתור הרכבים שם,
ברגל תוכלו לצעוד מעלה ללא בעיה.

כמה מטרים אחרי השער, יש לנו ירידה שמאלה לשביל הגולן
המסומן בסימון שבילים לבחן, כחול, ירוק.

אנחנו עולים בשביל זה עד לקופות התחתונות.
לכאן ניתן להגיע עם רכב ולהתחיל את המסלול מכאן כמו שמפורט
באופציה השלישית, אך תאלצו לחכות בפקקי העלייה להר.

מהקופות ניתן לעשות הלוך חזור לברכת מן.
המסלול המצורף באתר ייקח אתכם שמאלה מערבה לברכת מן,
מי שאינו מעוניין, פשוט ממשיך מעלה בשביל הגולן שמתחלף במהרה
לציר החשמל\ חבושית המסומן בסימון שבילים ירוק.

דרך זו נמצאת בעלייה מתמדת מתחת לקווי החשמל ולכן שמה.
שביל רחב ונוח להליכה למעט העלייה.
לאחר כקילומטר וקצת, השביל יקח אותנו שמאלה ונתחיל בעלייה
הטכנית להר חבושית.
כאן השביל הוא מאתגר יותר, עם טיפוס על סלעים ענקיים והליכה בזהירות
בשביל מפותל ובעונת השלגים השלג לא מהודק ועלולים ליפול לסירוגין
בין הסלעים.
מקטע זה דורש תשומת לב וזהירות שכן עלולים לשקוע בשלג תכופות.

בשיא הגובה נגיע להר חבושית.

משם תצפית יפה למתחם הקופות התחתונות או לרכבל העליון.
מכאן נרד מעט ונעלה עוד קצת לרכבל העליון, נקודת השיא
של המסלול.

מכאן ניתן לרדת מטה לקופות התחתונות ברגל או דרך הרכבל.
מכאן ניתן לרדת בכביש בזהירות עד לשער הצהוב, או להקפיץ רכב מעלה.
אופציה נוספת לירידה היא מזרחה ימינה דרך מעלה גולני שיוריד אתכם
ישירות עד לשער הצהוב שממנו התחלנו.
מעלה גולני היא דרך חצי סלולה נוחה להתקדמות (בעונה היא תכוסה בשלג)
והיא הדרך המהירה מטה עד לשער הצהוב.

מסלול להורדה


קופות התחתונות לרכבל העליון
כ- 5.5 קילומטרים עם הקפצת רכבים.

הסלול הוא כ – 8.5 קילומטרים עד הקופות התחתונות.
משם תצטרכו הקפצת רכבים או צעידה של עוד כשבעה קילומטרים חזרה לרכבים.
מי שיוסיף הליכה הלוך חזור לברכת מן, יצטרך לצעוד כשניים וחצי קילומטרים נוספים.

מקטע זה זהה למסלול המתואר מעלה אך מתחיל גבוה יותר, בקופות התחתונות.

למקטע זה תצטרכו הקפצת רכבים ולהמתין בתור הרכבים בשער הצהוב התחתון,
אך ההליכה תהיה קצרה יותר ותתמקד רק באטרקציית השלג.

המסלול הוא כ – 5.5 קילומטרים עד הקופות התחתונות.
משם תצטרכו הקפצת רכבים או צעידה של עוד כארבעה קילומטרים חזרה לרכבים.
מי שיוסיף הליכה הלוך חזור לברכת מן, יצטרך לצעוד כשניים וחצי קילומטרים נוספים.

מסלול להורדה

נווה אטיב לרכבל העליון דרך הקופות התחתונות
כ- 14 קילומטרים עם הקפצת רכבים.

אנחנו נצא מפאתי נווה אטיב ונתחיל בעליה בשביל האדום מעלה.

בדרך נעבור ליד הר סנאים ועין כחל ונטפס על הר כחל.
עין כחל הוא מעיין קר עם מכסה ברזל עליו והכניסה אליו אפשרית אך
קרה מאוד.
את הטיפוס על הר כחל ניתן לאגף ולחסוך טיפוס ומרחק.
מי שמעוניין פשוט ממשיך ישר צפונה עם הכביש ולא פונה שמאלה, מערבה
על מעלה ההר.

לאחר סיום הר כחל, יש לנו עוד שני קילומטרים עד לקופות התחתונות,
כאשר בדרך נעבור בברכת מן המיוחדת.

מהקופות התחתונות נמשיך כמפורט באפשרות הראשונה המגיעה ממגדל שמס.

המסלול הוא כ – 14.5 קילומטרים עד הקופות התחתונות.
משם תצטרכו הקפצת רכבים או צעידה של עוד כשמונה וחצי קילומטרים חזרה לרכבים.

מסלול להורדה

צאו לטבע, יפה שם, השאירו נקי אחריכם.

תוכן עניינים

שתפו את הטיול